APL

Dokumentation av Praktik / APL (ArbetsPlatsförlagt Lärande)

Inom ramen för pro­jek­tet ”Utveck­ling av kva­li­te­ten i läran­de på arbets­plat­ser” har des­sa sidor tagits fram. Pro­jek­tet är finan­si­e­rat av Skol­ver­ket och Sve­ri­ges Ste­nin­du­stri­för­bund med före­tag.

Hem­si­dan redo­vi­sar på ett struk­tu­re­rat sätt de oli­ka momen­ten, upp­de­lat på oli­ka sten­ty­per, som är van­ligt före­kom­man­de inom naturstens­fö­re­tag. Blan­ket­ten används sedan för att doku­men­te­ra genom­för­da moment.

Tan­ken är att eleven/praktikanten i sam­råd med läraren/handledaren väl­jer ut vil­ka moment som skall behand­las. Efter hand stäm­mer man av och bedö­mer de oli­ka momen­ten (och fyl­ler i den utskriv­na blan­ket­ten).

När utbildningen/praktiken är klar, så har man ett doku­ment som visar vad eleven/praktikanten har gjort, och på vil­ken nivå.

För de som har svenska som nytt språk

Under arbe­tets gång har även en ord­lis­ta med grund­läg­gan­de ter­mer tagits fram. Här finns nyc­kelord som man bör för­stå. Ord­lis­ta

APL-Arbetsmiljö

Du skall ha för­stå­el­se för arbets­mil­jöfrå­gor inom ste­nin­du­strin. Säker­hets­fö­re­skrif­ter, Per­son­ligt skydd och Orga­ni­sa­tion på arbets­plat­sen är saker som ingår.

Det är MYCKET vik­tigt att du tar reda på vad som gäl­ler för just din prak­tik­plats! Frå­ga din hand­le­da­re (alter­na­tivt Skydds­om­bu­det)!

Arbetsplatsen

Det är myc­ket vik­tigt att du som elev/praktikant har den rät­ta per­son­li­ga skydds­ut­rust­ning­en för ditt arbe­te! Du skall även ha kän­ne­dom om de all­män­na reg­ler­na och vill­ko­ren för din prak­tik­plats!

Nödstopp, utrym­nings­vä­gar, ruti­ner mm är ock­så saker som du skall kän­na till! Gå ige­nom med hand­le­da­ren vad som gäl­ler för just dig och dina arbets­upp­gif­ter! Länk till Arbets­mil­jö­ver­kets sida om per­son­lig skydds­ut­rust­ning.

Kvartsdamm

Det är av myc­ket vik­tigt att du kol­lar med din prak­tik-/ar­bets­plats hur du skall arbe­ta säkert! Om du är osä­ker – Frå­ga din hand­le­da­re eller chef!

Via län­ken hit­tar du vik­tig infor­ma­tion från Arbets­mil­jö­ver­ket gäl­lan­de Kvarts-sten­damm: ”Damm som inne­hål­ler kvarts­par­tik­lar…”

Hög­sko­lan Dalar­na har i sam­ar­be­te med indu­strin tagit fram ett antal ”PIMEX-Fil­mer”, som visar hur man kan mins­ka dam­met i sam­band med arbe­te i sten. I fil­mer­na visas hur vik­tigt det är att stå på rätt sätt och att anpas­sa utsug mm till arbe­tet. Länk till fil­mer­na.

APL-Materialkunskap

Du skall ha för­stå­el­se för den grova indel­ning­en av natursten i grup­per­na Granit/Granitliknande, Marmor/Kalksten, Sand­sten och Skif­fer. I det­ta doku­ment ges en all­män beskriv­ning av indel­ning­en.

Svens­ka sten­sor­ter sam­lar de svens­ka sten­sor­ter­na upp­de­la­de i des­sa grup­per.

En vik­tig styr­ka när det gäl­ler natursten är de oli­ka Ytbe­ar­bet­ning­ar som kan göras.

Granit och granitliknande

Inom den­na grupp (Sili­kat­ste­nar) finns sor­ter som gra­nit, gnejs, kvart­sit, dia­bas m fl. Des­sa ste­nar är hår­da och tål sura medel. Här i Stenkar­to­te­ket finns de svens­ka gra­nit- och gra­nit­lik­nan­de ste­nar­na.

För mer info om hur bryt­ning av gra­nit går till kan du gå till vår hem­si­da med Bryt­nings­in­fo.

Om du vill se vad man kan göra med ett sten­brott när det inte läng­re bryts i – stenbrott.nu.

Kalksten och marmor

Inom den­na grupp (Kar­bo­nat­ste­nar) finns allt­så kalk­sten och mar­mor. Des­sa ste­nar är ”mju­ka­re” och tål inte sura medel.

Här i Stenkar­to­te­ket finns de svens­ka kalk­ste­nar­na och mar­morn.

Skiffer

Inom den­na grupp finns skif­fer. Obser­ve­ra att det finns oli­ka typer av skif­fer som fun­ge­rar på oli­ka sätt.

Här i Stenkar­to­te­ket finns den svens­ka skif­fern (Offer­dals­skif­fer).

Sandsten

Inom den­na grupp finns sand­sten. Obser­ve­ra att det finns oli­ka typer av sand­sten som fun­ge­rar på oli­ka sätt.

Här i Stenkar­to­te­ket finns de svens­ka sand­ste­nar­na.

APL-Sågning

Sågning med Klinga, Manuell


Bild som beskri­ver såg­ning med klinga, manu­ell.

Film som beskri­ver såg­ning med klinga, manu­ell.

Tit­ta, utför och få hand­le­da­rens bedöm­ning!

Sågning med Klinga, Automatisk


Såg­ning med klinga, auto­ma­tisk.

Tit­ta, utför och få hand­le­da­rens bedöm­ning!

Sågning med Vinkelslip, Vått


Såg­ning med vin­kelslip, vått.

Film som visar såg­ning med vin­kelslip, vått.

Tit­ta, utför och få hand­le­da­rens bedöm­ning!

Sågning med Vinkelslip, Torrt


Såg­ning med vin­kelslip, torrt.

Film som beskri­ver såg­ning med vin­kelslip, torrt.

Tit­ta, utför och få hand­le­da­rens bedöm­ning!

APL-Slipning/Polering

Slipning/Polering-Radialslip


Slipning/polering med Radi­alslip.

Film som beskri­ver slipning/polering med Radi­alslip.

Tit­ta, utför och få hand­le­da­rens bedöm­ning!

Slipning/Polering-Vinkelslip, Vått

Slipning/polering med Vin­kelslip (Vått).

Film som beskri­ver slipning/polering med Vin­kelslip (Vått).

Tit­ta, utför och få hand­le­da­rens bedöm­ning!

Slipning/Polering-Vinkelslip, Torrt


Slipning/polering med Vin­kelslip (torrt).

Film som beskri­ver slipning/polering med Vin­kelslip (torrt).

Tit­ta, utför och få hand­le­da­rens bedöm­ning!

APL-Flammning

Flammning, Manuell


Bild som beskri­ver manu­ell flamm­ning.

Tit­ta, utför och få hand­le­da­rens bedöm­ning!

APL-Krysshamring

Tit­ta, utför och få hand­le­da­rens bedöm­ning!

APL-Huggning

Hugg­ning utförs främst på Kar­bo­nat­sten, t ex Kalk­sten.

Kalksten-Huggning


Bild som beskri­ver hugg­ning.

Film som beskri­ver hugg­ning.

Tit­ta, utför och få hand­le­da­rens bedöm­ning!

Kalksten-Lågerhuggning


Låger­hugg­ning (Manu­ellt).

Film som beskri­ver Låger­hugg­ning (Manu­ellt).

Tit­ta, utför och få hand­le­da­rens bedöm­ning!

APL-Håltagning

Håltagning, Borrning Manuell


Borr­ning (Manu­ellt).

Film som beskri­ver Borr­ning (Manu­ellt).

Tit­ta, utför och få hand­le­da­rens bedöm­ning!

Håltagning, CNC


Hål­tag­ning med CNC.

Tit­ta, utför och få hand­le­da­rens bedöm­ning!

APL-Blanketter

För att hål­la koll på och doku­men­te­ra de oli­ka momen­ten i utbild­ning­en finns den­na blan­kett.

Blan­kett i Excel Blan­kett i PDF

I kolum­ner­na ”Genom­gång­et…” note­rar man när man har gått ige­nom del oli­ka momen­ten.
Med en note­ring i kolum­nen ”1” så har man genom­fört momen­tet med hand­led­ning.
Med en note­ring i kolum­nen ”2” så har man genom­fört momen­tet själv­stän­digt.
Med en note­ring i kolum­nen ”3” så genom­för man momen­tet yrkes­mäs­sigt.