Gotländskt stenföretag tar strid om varumärke

En stör­re till­ver­ka­re av gra­nit­ke­ra­mik­plat­tor har varu­mär­kes­skyd­dat en av sin pro­duk­ter som säljs under nam­net Norr­vange. Det har fått Sli­te sten­hug­ge­ri att age­ra juri­diskt eftersom man dels äger kalk­stens­brot­tet Norr­vange på Got­land, dels säjer den kalk­sten som bryts där under sam­ma namn.

– Vårt ombud har skic­kat ett krav på ett till­ba­kadra­gan­de av varu­mär­kes­skyd­det eller att de regi­stre­rar över det på oss, säger för­sälj­nings­chef Per­nil­la Löv­gren.
Det nuva­ran­de situ­a­tio­nen har enligt hen­ne lett till fle­ra kom­pli­ka­tio­ner, för både Sli­te sten­hug­ge­ri och van­li­ga kon­su­men­ter.
– Kun­der har vänt sig till oss i tron att de köpt Norr­vange-kalk­sten när de i själ­va ver-ket köpt en kera­mik. De kän­ner sig lura­de.
Till­ver­ka­ren har än så länge inte åter­kom­mit med något svar på Sli­te Sten­hug­ge­ris begä­ran.
– Vi står helt bakom Sli­te sten­hug­ge­ri i den här frå­gan. Det är vik­tigt för bran­schen att vi får utrett om man får kopi­e­ra uni­ka svens­ka sten­sor­ter både till utse­en­de och namn till ett annat mate­ri­al, och sedan säl­ja pro­duk­ten för lik­nan­de använd­ning under ett varu­mär­kes­skydd, säger Kai Mark­lin, ord­fö­ran­de Sve­ri­ges ste­nin­du­stri­er.

Press­med­de­lan­de.