Caprea och Utopia vinner Stenpriset 2024

Sten­pri­set 2024 till­de­las Uto­pia arki­tek­ter för det exklu­si­va fas­tig­hets­pro­jek­tet Caprea i Stock­holm. Genom att utgå från en detalj­plan från 40-talet har man ska­pat en bygg­nad där klas­sis­ka mate­ri­al som natursten både för­ny­ar och för­val­tar sten­sta­dens histo­ria.
Sten­pri­set delas årli­gen ut av Sve­ri­ges Ste­nin­du­stri­för­bund till ett pro­jekt i Sve­ri­ge där natursten använts enligt pri­sets kärn­vär­den: este­tiskt, håll­bart och nyska­pan­de.
Vin­na­ren år 2024 är det spek­ta­ku­lä­ra fas­tig­hets­pro­jek­tet Caprea på Öster­malm i Stock­holm, som blev ett av nume­ra avveck­la­de Uto­pi­as sista upp­drag. Bygg­her­ren Bal­der har på mar­ken för den gam­la ben­sin­sta­tio­nen i hör­net mel­lan Bir­ger Jarls­ga­tan och Kungs­tens­ga­tan byggt en av de mest exklu­si­va fas­tig­he­ter­na i Stock­holm under sena­re år. Intres­set att teck­na sig för lägen­he­ter­na var ock­så myc­ket stort, trots rekord­höga kvadrat­me­ter­pri­ser.
Arki­tek­to­niskt har Uto­pia utgått från den gäl­lan­de detalj­pla­nen från 40-talet, vil­ket
gör att fas­tig­he­ten smäl­ter väl in i den omgi­van­de sten­sta­den. Det har bland annat
inne­bu­rit att befint­li­ga fasa­der fått sät­ta ramar­na för pro­por­tio­ner­na, som indel­ning
av fasad, soc­kelvå­ning, bur­språk och grun­da bal­kong­er. Mate­ri­al­pa­let­ten utgörs genom­gå­en­de av klas­sis­ka mate­ri­al som gra­nit, puts och smi­de. De fun­ge­rar även som tids­mar­kö­rer som uttryc­ker både då- och nutid.
– Vi vil­le kort sagt åter­ska­pa den sak­na­de pus­sel­bi­ten i kvar­te­ret, sam­man­fat­tar Mat­ti­as
Lit­ström, en av Uto­pi­as grun­da­re och ansva­rig arki­tekt för pro­jek­tet.
Gatu­fa­sa­der­na mot Bir­ger Jarls­ga­tan och Kungs­tens­ga­tan vilar på en hög och grovt
hug­gen soc­kelvå­ning som består av del­vis dia­go­nal­lag­da och iögon­fal­lan­de såg­ba­kar,
till­ver­ka­de i Skarstad Röd Bohus. Den råki­la­de gra­ni­tens klo­vy­ta för­stär­ker käns­lan
av ett solitt och tryggt skyd­dan­de lager som för tan­kar­na till Riks­ban­kens robus­ta
fasad i dia­bas. Svensk natursten är även rikt repre­sen­te­rad i inred­ning­en. Sli­pad Tos­se­ne
Grå Bohus och Skarstad Röd Bohus åter­kom­mer bland annat i entré­golv och
hissom­fatt­ning­ar. I husets gemen­sam­ma vinkäl­la­re, utfor­mat av mål­tids­pro­fes­sorn
Carl Jan Granqvist, hit­tar man ett kalk­stenstens­golv i Albö­ke från Öland.
Husets höga gra­nit­soc­kel mani­fe­ste­rar både mate­ri­al­kra­ven och ger huset en stark
gra­vi­ta­tion, näs­tan som om den förs­ta våning­en skul­le resa sig direkt ur berg­grun­den.
Det är ock­så den käns­lan som Mat­ti­as Lit­ström strä­vat efter, berät­tar han.
– När jag var liten bod­de jag i ett områ­de där man såg spå­ren av den sten som
sprängts och kilats bort ur ber­get för att ge plats för pas­sa­ger och vägar. Jag var så
fasci­ne­rad av kil­mär­ke­na som låg öppet i ber­get och minns verk­li­gen hur det kän­des
i han­den när jag strök över dem. Det var så tyd­ligt att allt var resul­ta­tet av ett mänsk­ligt
hant­verk, sam­ma käns­la vil­le vi åter­ska­pa med hjälp soc­keln.
Kai Mark­lin är jury­ord­fö­ran­de och ord­fö­ran­de för Sve­ri­ges Ste­nin­du­stri­för­bund.
– För oss i juryn har pro­jek­tet varit ännu ett strå­lan­de exem­pel på att den svens­ka
ste­nen är ett mate­ri­al som både kan för­ank­ra ett pro­jekt i histo­ri­en och sam­ti­digt
stå för en för­ny­el­se. Det är ett arki­tek­to­niskt myc­ket skick­ligt genom­fört pro­jekt.
– Just nu går ock­så utveck­ling­en inom fasad­ma­te­ri­al och mon­te­ring väl­digt snabbt
fram­åt och såg­ba­kar­na är ett exem­pel på en pro­dukt där vi som bransch kan visa
upp ett inno­va­tivt sätt att ta vara på allt mate­ri­al som kom­mer från brot­tet.
Histo­riskt för­ank­rad och fram­ti­da före­bild – moti­ve­ring Sten­pri­set 2024
Exklu­si­va Caprea fly­ter med en detalj­plan från 40-talet söm­löst in sten­sta­den Stock­holms
histo­ria. Den var­sam­ma och smak­ful­la han­te­ring­en av klas­sis­ka mate­ri­al av
högs­ta kva­li­tét har bli­vit tids­mar­kö­rer som både för­val­tar och för­ny­ar. Natur­ste­nens
roll är lika själv­klar som tyd­lig i mate­ri­al­pa­let­ten, både i detal­jer och det fak­tum att
bygg­na­den vilar på kraf­ten i den inno­va­tivt mon­te­ra­de robus­ta soc­keln i Bohus­gra­nit.
Caprea öpp­nar upp en ny dörr mot fram­ti­da lös­ning­ar i sam­ma anda. En före­bild,
kort sagt.
Tidi­ga­re vin­na­re, senas­te fem åren:
2023: Skogs­vil­lan – en pri­vat­bo­stad upp­byggd med natursten som huvu­de­le­ment
och där en enorm köksö i gra­nit utgör husets själ och sam­lings­plats.
2022: Upp­sa­la nya gåga­ta – ett ano­nymt stads­stråk har omvand­lats till en små­ska­lig,
inbju­dan­de han­dels­ga­ta med en tid­lös sten­be­lägg­ning av högs­ta kva­li­tet.
2021: Lin­kö­pings dom­kyr­ka – ett mång­å­rigt restau­re­rings­ar­be­te där ste­nen kny­ter
sam­man histo­ri­ens hant­verk med den senas­te digi­ta­la tek­ni­ken.
2020: Obe­lis­ken vid Slotts­bac­ken – den omar­be­ta­de kon­struk­tio­nen och kom­plexa
mon­te­ring­en utför­des mäs­ter­ligt.
2019: Joyn Stu­dio – Restau­rant Frantzéns tre­stjär­ni­ga meny sam­spe­lar med en lika
tre­stjär­nig inred­ning.